Aktualności

„Seniorze bądź ostrożny” - debata o bezpieczeństwie

Data publikacji 11.05.2023

Bezpieczeństwo seniorów kolejny raz było tematem debaty w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie. Policjanci zorganizowali to spotkanie z myślą o podnoszeniu świadomości seniorów o zagrożeniach. W trosce o naszych rodziców, dziadków i samotnych sąsiadów przypominaliśmy, że oszuści cały czas działają, modyfikują swoje metody i wykorzystują dobre serca seniorów. W debacie wzięli udział przedstawiciele: Związku Emerytów i Rencistów, Polskiego Związku Niewidomych, Klubu Seniora oraz Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji KPP w Oleśnie, policyjny profilaktyk i Rzecznik Konsumentów przy Starostwie Powiatowym w Oleśnie.

W  Miejskim  Domu Kultury w Oleśnie policjanci spotkali się z seniorami by porozmawiać o ich bezpieczeństwie. Debata miała na celu przede wszystkim podnieść świadomość seniorów i ostrzegać o bezduszności oszustów, którzy działają bez skrupułów i mogą zapukać również do naszych drzwi. Przestrzegaliśmy przed tymi, którzy podają się za policjanta, wnuczka czy też funkcjonariusza CBŚP. Pamiętajmy! Policjanci nigdy nie dzwonią z żądaniem wypłaty bądź przekazania pieniędzy. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, rozłączmy rozmowę i skontaktujmy się bezpośrednio z rodziną. Zawsze o naszych podejrzeniach poinformujmy Policję, dzwoniąc pod numer 112.

Olescy seniorzy mieli również okazję dowiedzieć się jak działają firmy, które na pokazach sprzedają garnki czy zestawy pościeli, na co należy zwrócić uwagę i czego się wystrzegać. Sprzedawcy zatrudnieni przez takie firmy uciekają się do nieuczciwych praktyk i za wysokie kwoty sprzedają sprzęt w rzeczywistości wart dużo mniej. Mimo prawa do zrezygnowania z zakupu w ciągu 14 dni, firmy utrudniają dopełnienia formalności i w rezultacie seniorzy przez wiele miesięcy spłacają zaciągnięte pożyczki na sprzęt niewiele wart. Najlepszą zatem radą dla seniorów jest odmawianie uczestnictwa w takich spotkaniach i nie sugerowanie się groźbami obciążenia finansowego za rzekome przygotowanie zaproszenia i miejsca. Ostatnią deską ratunku w takim przypadku jest pomoc Rzecznika Konsumentów, jedynie wtedy gdy nie upłynał wspomniany termin 14 dni od daty zakupu.

Debata z seniorami była również dobrą okazją ku temu by porozmawiać o policyjnych aplikacjach, które są przydatne we wspólnym interesie społecznym jakim jest bezpieczeństwo. Dzięki Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa każdy z nas może mieć wpływ na to co się dzieje w naszym otoczeniu i zgłaszać zauważone wykroczenia, a także niektóre przestępstwa. Wystarczy klikając tutaj: https://mapy.geoportal.gov.pl/iMapLite/KMZBPublic.html . Zgłoszenia są weryfikowane przez policjantów z różnych komórek, m.in. dzielnicowych z którymi możesz się skontaktować za pomocą aplikacji Moja Komenda. Więcej dowiesz się tutaj: http://policja.pl/pol/kgp/biuro-prewencji/moja-komenda/33012,Aplikacja-mobilna-quotMoja-Komendaquot.html

 

  • Seniorzy siedzą przy drewnianym stole w sali kominkowej MDK w Oleśnie, patrzą w stronę ekranu z wyświetlonym slajdem o tematyce oszustw. Obok po lewej stronie stoi policjant.
  • Seniorzy siedzą przy drewnianym stole w sali kominkowej MDK w Oleśnie, patrzą w stronę ekranu z wyświetlonym slajdem o tematyce oszustw. Obok po prawej stronie stoi policjant.
  • Seniorzy siedzą przy drewnianym stole w sali kominkowej MDK w Oleśnie, patrzą w stronę rozmówczyni - rzecznika konsumentów w Oleśnie.
Powrót na górę strony